Visionen grundas i en önskan att utveckla salongskonceptet och hjälpa främst frisörer att utmärka sig i en överetablerad bransch och samtidigt se över kund- och arbetsmiljö på salongerna. Hur kan just denna salong öka sina intäkter på effektivare sätt? Hur kan kunden få mer tid och fokus? Hur kan salongen avlastas från tidskrävande administration och marknadsföring? Vilka synergieffekter uppstår genom planerade samarbeten med andra? Företaget har lång erfarenhet av att driva salong med flera anställda och har själv efterfrågat denna typ av tjänst. Tid, ork och energi måste hushållas med i ett allt mer stressigt samhälle. Hållbarhet är nyckeln till framgång och i det ligger i att ta hjälp i de delar som det går att få hjälp inom. Det kan vara allt från hyresavtal till utveckling av personal, kundservice. Hur kan man utifrån ett helhetsperspektiv hitta vad just denna kund behöver för att bli hållbar och mer lönsam?
”Ibland räcker inte tiden till…
Idag så krävs det så otroligt mycket av oss frisörer. Varje kund kräver sitt och utöver att vi skall prestera som frisörer och göra våra kunder nöjda så skall vi i de jobbet vara både kreativa och kunniga och serviceinriktade och flexibla. När arbetsdagen är slut dvs när sista kunden har gått så krävs alltid lite pappersexercis och städning. Men när har vi riktigttid med planering? I en planering skall det planeras för massor av saker, personalens vidareutveckling, teambuilding, säljtävlingar m.m. Du skall se till att din personal mår bra och trivs. Det skall också planeras för kunderbjudanden, aktiviteter på salongen för kunderna, skyltning och då och då göras om lite i salongen. Det skall göras budgetar och marknadsföringsplaner. Sedan är det så lätt att bli hemmablind och självklart lika lätt att få slut på idéer kring allt som skall göras och uppdateras kontinuerligt på salongen. Som salongsägare/ansvarig så vill man gärna veta hur kunderna eller förbigående blivande kunder upplever salongen och personalen. Vilket är svårt att få fram konstruktiv kritik, för salongens kunder är väl nöjda eller?Tänk vad skönt det vore att ha ett bollplank att bolla alla dessa bollar med eller någon som tänker åt en och kanske rent av varje månad/eller så ofta man vill kommer med nya fräscha idéer.
Idag så krävs det så otroligt mycket av oss frisörer. Varje kund kräver sitt och utöver att vi skall prestera som frisörer och göra våra kunder nöjda så skall vi i de jobbet vara både kreativa och kunniga och serviceinriktade och flexibla. När arbetsdagen är slut dvs när sista kunden har gått så krävs alltid lite pappersexercis och städning. Men när har vi riktigttid med planering? I en planering skall det planeras för massor av saker, personalens vidareutveckling, teambuilding, säljtävlingar m.m. Du skall se till att din personal mår bra och trivs. Det skall också planeras för kunderbjudanden, aktiviteter på salongen för kunderna, skyltning och då och då göras om lite i salongen. Det skall göras budgetar och marknadsföringsplaner. Sedan är det så lätt att bli hemmablind och självklart lika lätt att få slut på idéer kring allt som skall göras och uppdateras kontinuerligt på salongen. Som salongsägare/ansvarig så vill man gärna veta hur kunderna eller förbigående blivande kunder upplever salongen och personalen. Vilket är svårt att få fram konstruktiv kritik, för salongens kunder är väl nöjda eller?Tänk vad skönt det vore att ha ett bollplank att bolla alla dessa bollar med eller någon som tänker åt en och kanske rent av varje månad/eller så ofta man vill kommer med nya fräscha idéer.
För trots allt så tror jag att vi alla valde frisöryrket för det roliga vi kan åstadkomma på golvet tillsammans med våra kunder och inte så mycket för allt det andra runt om kring, så stanna inte av för att tid, ork, idéer tryter. Anlita en salongskonsult som ser på just din salong med nya ögon och i många fall samma ögon som kunder och blivande kunder. Salongskonsulten hjälper din salong med helheten allt i från personalanalys/personalutveckling kundevent, inredningstips/skyltning, kundserviceutveckling, juridik så som avtal hyra/hyrstolar, ekonomisk analys, marknadsföring, säljutveckling. Allt för att du och din salong skall fortsätta att utvecklas.”